Przeczytaj również:

Świat pełen jest świetnych pomysłów na produkty.

 

Pomysłów, których twórcy byli PEWNI. Świat pełen jest również znakomitych, zdaniem twórców, strategii marketingowych. Jednak to nie te pomysły, produkty i strategie odnoszą największe sukcesy. Najlepsze produkty i kampanie są efektem dogłębnej analizy potrzeb, możliwości, marzeń, ukrytych pragnień. Klientów, nie twórców. Dlatego właśnie klasyczne podejście do marketingu (4P) odchodzi powoli (lub nawet dość szybko) do lamusa. A miejsce modelu 4P zajmuje model 4C.

 

Model 4 P opisuje w głównej mierze punkt widzenia przedsiębiorstwa (produkt, cenę, dystrybucję, promocję). W czasach, w których żyjemy, aby stworzyć dobry produkt i go sprzedać, należy na niego spojrzeć z perspektywy konsumenta. Do tego wniosku doszedł już w 1990 roku Robert Lauterborn, który skonstruował model marketingu 4C.

 
 

Nazwa "Marketing 4C" pochodzi od pierwszych liter słów określających powyższe elementy w języku angielskim (Customer Value, Cost, Convenience, Communication). W modelu 4 C zamiast produktu, mamy do czynienia z potrzebami i pragnieniami klienta, czyli z korzyściami, jakie daje mu produkt.

 

Zamiast ceny z modelu 4 P, w modelu 4 C mamy koszt dla klienta. Na tym etapie należy zastanowić się nad ceną produktu i dopasowaniem jej do konsumenta.

 
 

Wygoda zakupu to odpowiednik dystrybucji z modelu 4 P. Wygoda zakupu to przebieg procesu sprzedaży i udogodnienia, które ten proces ułatwiają, przyspieszają, umilają i dzięki którym zwiększa się komfort klienta.

 
 

Komunikacja w przypadku modelu 4 C to komunikacja dwustronna (w przeciwieństwie do promocji z modelu 4 P). To niezwykle ważny punkt. Zwłaszcza, że żyjemy w dobie social media, w których komunikacja jest z natury dwukierunkowa. A jej bagatelizowanie (nie odpowiadanie na wiadomości prywatne, komentarze, usuwanie niewygodnych wpisów) potrafi zepsuć nawet najlepiej zbudowany wizerunek.

 
 

Spójrz na produkt oczami klienta. Twórz produkt oczami klienta.

 
 

Przedsiębiorstwo działające zgodnie z modelem 4 C bierze pod uwagę uwagi i oceny konsumentów, przyjmuje od nich informację zwrotną i stara się na jej podstawie ulepszać produkt. Tym sposobem tworzony jest produkt, który odpowiada wymaganiom klientów, a sami klienci mają poczucie wpływu i współtworzenia marki. Klienci stają się, w naturalny sposób, ambasadorami marki.

 

 

Autorka: Katarzyna Niedzielska

26 października 2021

Marketing 4C - dlaczego tworzenie strategii warto rozpocząć od klienta, nie od produktu?

Wszelkie prawa zastrzeżone:

Boginie Marketingu © 2021

Boginie Marketingu

Projektujemy strony internetowe, tworzymy i wdrażamy strategie marketingowe dla podmiotów związanych ze sportem, obsługujemy profile social media, tworzymy identyfikacje wizualne, logotypy i grafiki do wykorzystania on oraz off-line.